maandag 13 september 2010

Composthoop en recept brandnetelsoep

Achterin de tuin hebben we een grote hoop, hier gooien we alle tuinafval, groente en fruitresten en bladeren op.
Eigenlijk is het geen composthoop maar een biologische afalbak alsmede onze wilde groententuin.
Compost hebben we in Hongarije niet nodig, de grond is zo vruchtbaar uit zichzelf...wat we wel doen met de composthoop is oogsten: de hele tuin wordt regelmatig gemaaid maar de hoop mag zijn eigen leven gaan leiden, met als gevolg dat hij vol staat met Brave Hendrik, Papegaaikruid en Brandnetels. Dit zijn alledrie heerlijke groenten!  Brave Hendrik is een beetje de wilde variant van spinazie, ik pluk de bladeren en de jonge toppen en smoor die heel kort, een minuutje ongeveer, in  boter met knoflook, heerlijk!  Het enige waar je op moet letten is dat het net als spinazie enorm slinkt, er blijft haast niets van over.Ook de stengels kunnen houterig en taai zijn dus die kan je beter niet mee-eten.

Papegaaikruid, ooit overgekomen uit Amerika, is ook een heerlijke plant hij slinkt niet zo als de Hendrik en de stengels worden boterzacht, haast als asperges. Ik bereid hem hetzelfde als de Hendrik, soms ietsje langer.

Van de  brandnetel maak ik meestal soep: gebruik alleen de jonge toppen, dus voordat hij bloeit anders gaat de soep vissig smaken. dit is geen probleem als je hem telkens KNIPT, er blijven dan nieuwe jonge scheuten komen.
 Voor de soep:  Neem een flinke hoeveelheid brandneteltoppen, zeg een stuk of 50 (de top met nog 2 stel bladeren eronder) en smoor die in boter met knoflook en ui. .Voeg als alles geslonken is anderhalve liter water toe en wat bouillionblokjes en een paar in blokjes gesneden aardappelen. Laat de aardappelen gaar worden,   Bak ondertussen in een koekenpan spekjes lekker krokant en pureer de soep met een staafmixer tot een mooie egale massa, voeg op het laatst een bekertje room toe en vlak voor het opdienen de uitgebakken spekjes.

Opdienen met peper en zout en geraspte kaas..
Overigens ben ik niet zo van de hoeveelheden met recepten, het is allemaal plusminus, men moet zelf maar kijken of er de volgende keer meer room, minder netels of andersom in moeten, ik kook zo en ga er een beetje vanuit dat andere mensen dat ook best kunnen :-)

Ook nog lekker: Smeerwortel, mijn bos staat er mee vol. Ik pluk weer alleen de jonge frisgroene onaangetaste bladeren en smoor de groente heel kort gaar.  Op de foto probeerde ik een recept uit het boek van Roger Philips, smeerwortel met pinda's, door mij op de stoep op de bbq op hout klaargemaakt met tofu en rijst.   Het gerecht viel geloof ik een beetje tegen maar ik weet het niet meer helemaal omdat ik nogal wat Palinka (hongaarse Schnaps) gedronken had die dag hahaha... Ik ga het nogmaals proberen denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten