zaterdag 5 mei 2012

megaveel zwavelzwam/ chicken of the woods/ boskip

Anderhalve kilo weegt de zwavelzwam die we vanavond in het park oogsten!

Hij groeide met nog 5 anderen, op een oude robinia, en de sappigste hebben we van de boom afgesneden.

Hij was nog zo jong en vers dat tussen de lobben druppeltjes hingen, en nee het had niet geregend.. Thuis heb ik hem eerst in plakken gesneden en de plakken even geblancheerd in kokend water.
Na het koken heb ik de plakken kort gebakken / gegrild met een paar tenen knoflook in boter.

De grote plakken (wel 12 stuks!)  gaan de vriezer in om als schnitzel gebakken te worden, kruiden, paneren en bakken. De kleintjes gaan in een aparte bak ook de vriezer in en zal ik in blokjes en of reepjes verwerken in verschillende gerechten die ik nog even moet bedenken :-)

Ik ben erg benieuwd hoe ze uit de vriezer zullen komen, volgens Carluccio moet het op deze manier gaan lukken, ik laat het weten tzt.  Ik ben in elk geval helemaal verrukt van deze geweldige vondst!  Morgen weer naar Wijk aan Zee, daar vond ik vorig jaar precies om deze tijd een zwavelzwam (zie mei 2011)  dat was alleen een enkeling en dit was een complete verzameling!

Morgen de eerste schnitzel maken, lekker met paprikapoeder denk ik, daarbij koolrabi met citroen en room, en gebakken aardappeltjes, verzin ik nu even :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten