maandag 14 mei 2012

Morieljes gevonden!

Ik zocht er al een paar lentes naar maar nooit gevonden, Morieljes...

Afgelopen zondag gingen we wandelen in de duinen en ik zei tegen mijn man: ik ga vandaag Morieljes vinden!   Ik voelde het gewoon :-)    En jahoor, eerst een enorme grote dikke onder een den, iets van het pad af en niet veel later een slanke maar ook aardig grote vlak langs het pad! 

Mijn tas zat al vol met voorjaarpronkridders maar deze 2 liet ik niet staan.  Geweldig!

Op de terugweg hebben we nog wat verse rucola geplukt en zijn we snel naar huis gereden om alles te verwerken.

Thuis lag er nog de zwavelzwam van de dag ervoor te wachten dus het zou een zwammige maaltijd worden, ik wilde toch echt alle paddenstoelen proeven vandaag.

Enkele voorjaarspronkridders heb ik even in de vriezer gelegd om ietsje harder te maken om zo makkelijk klein te kunnen snijden, deze wilde ik rauw verwerken.

De andere pronkridders heb ik gesmoord met boter en knoflook.   De zwavelzwam heb ik gepaneerd en gebakken als een schnitzel.    Van de morieljes heb ik een morielje-roomsaus gemaakt en geserveerd over de pasta.

Nadat ik de 2 pronkridders uit de vriezer had gehaald sneed ik ze in hele dunne plakjes en deed ze in een kom met olijfolie en citroen.  Hierdoorheen mengde ik de rucola en diende dit op als sla..

De buit

De salade

Mijn bord: achter zwavelzwamschnitzel, rechths pasta met morieljeroomsaus, onder wilde rucola met rauwe voorjaarspronkridder, links gebakken voorjaarspronkridder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten